Friday, September 28, 2007

Dzien Jablka

apple day - September 28, 2007




Entliczek-pentliczek, czerwony stoliczek,
A na tym stoliczku pleciony koszyczek,
W koszyczku jabłuszko, w jabłuszku robaczek,
A na tym robaczku zielony kubraczek.
Powiada robaczek: "I dziadek, i babka,
I ojciec, i matka jadali wciąż jabłka,
A ja już nie mogę! Już dosyć! Już basta!
Mam chęć na befsztyczek!" I poszedł do miasta.
Szedł tydzień, a jednak nie zmienił zamiaru,
Gdy znalazł się w mieście, poleciał do baru.
Są w barach - wiadomo - zwyczaje utarte:
Podchodzi doń kelner, podaje mu kartę,
A w karcie - okropność! - przyznacie to sami:
Jest zupa jabłkowa i knedle z jabłkami,
Duszone są jabłka, pieczone są jabłka
I z jabłek szarlotka, i komput, i babka!
No, widzisz, robaczku! I gdzie twój befsztyczek?
Entliczek-pentliczek, czerwony stoliczek.

                                                          Jan Brzechwa


      Jak bylam mala uwielbialam ten wiersz, zreszta do tej pory znam go na pamiec. Za nic nie rozumialam biednego robaczka, bo dla mnie wszystko co ma zwiazek z jablkami to raj na ziemi, a befsztyczkow do tej pory nie jem. Tak naprawde to wcale nie potrzebowalam Dnia Jablka, zeby sie w nie zaopatrzyc i cos z nich przygotowac, bo wiele rzeczy w moim domu moze brakowac, ale jablek- nigdy! I choc teskno mi za papierowkami (juz nie pamietam jak smakuja), renetami i klosterem, z apetytem zajadam te wloskie, z Trentino Alto Adige- ‘krainy kwitnacej jabloni’;)



      Dlugo rozmyslalam, co przygotowac i mialam nie lada problem, bo dla mnie jablko chrupiace i soczyste samo w sobie jest najlepsze. Zazwyczaj uzywam ich do ciast czy deserow tylko wtedy, gdy nagromadze ich zbyt duzo. Ostatecznie moj wybor padl na dwie klasyczne potrawy. Bardzo proste pieczone jablka, z ktorymi mam mnostwo wspomnien z domu rodzinnego, choc tradycyjny przepis troche zitalianiowalam. A drugi to strudel, bo czy jest inna potrawa, ktora tak silnie kojarzy sie z jablkami?



Jablka pieczone

- jablka
- dzem z owocow lesnych
- amaretti
- szklanka bialego wina

      Wydrazyc jablka. W dziury nalozyc po czubatej lyzeczce dzemu i wkruszyc po jednym ciasteczku amaretto. Wino zagotowac i wlac do brytfanki z jablkami. Wstawic do rozgrzanego do 200 stopni piekarnika na ok 25 minut. Najlepsze z lodami waniliowymi.




Moj ulubiony strudel

- kruche ciasto
- jablka pokrojone w male kawalki
- winogrona (usunac pestki)
- rodzynki namoczone we wrzatku
- cukier wg uznania
- skorka i sok z cytryny

     Wymieszac razem owoce z cukrem i cytryna.Na folii przezroczystej rowalkowac cienko na prostokat kruche ciasto. Wzdluz dlugiego boku wylozyc owoce, delikatnie zwinac i przelozyc do brytfanki wysmarowanej maslem. Wstawic do piekarnika rozgrzanego do 200 stopni na okolo 40 minut. Co jakis czas wyjac z pieca i oblac strudel sokiem z owocow, ktory wylewa sie z niego.

13 comments:

dorotus76 said...

A wiesz, ze na początku też miałam upiec jabłka? Ale strudel ... to już wyższa szkoła jazdy. Piękne zdjęcia!

Tatter said...

Alez cuda nawypiekalas....sliczne zdjecia...Elu dziekuje za wziecie udzialu w Dniu Jablka!!!

margot said...

Elu
a które ciasto kruche polecasz?

Liska said...

Piękne, piękne, piękne.

Ela said...

Dziekuje Wam!:)

Margot ja zawsze robie zwykle kruche 250g maki, 125 masla i troche lodowatej wody. Ale ja nie jestem ekspertem, zazwyczaj cos mi nie wychodzi;)

Bernadetta said...

Śliczne zdjęcia !!! A ten cedzak ...bomba !
Strudel wygląda niezwykle apetycznie.

Malgosia.dz said...

Elu, za każdym razem gdy przeglądam Twojego bloga, mam ochotę wcisnąć się w szklane okienko i z predkością połączenia netowego - przenieść się do Ciebie, by skosztować tych wszystkich pyszności. Tym razem jest nie inaczej. :)

kochtopf said...

The baked apples and your best strudel looks so great! Unfortunately I don't understand Polish. But pictures tell more than a 1000 words. ;-)

agatek said...

Elu przepiekne :)Ja bardzo podobnie jak Ty jablka robie brzoskwinie :)uwielbiam pieczone owoce :)

Ela said...

Dziekuje jeszcze raz. Bardzo sie ciesze, ze mnie odwiedzacie!

Agatko ja tez tak pieke brzoskwinie, stad pomysl na jablka:)

kata said...

Hi,

it is fantastic... i like apple like this... :)

nougatine83 said...

Elu piszę późno, ale za to pod dużym wrażeniem. Twój jabłkowy wpis jest przepiękny! Zdjęcie jabłek mnie urzekło :)

Ela said...

Kata, just come and I will do it for you:)

Nougatine przeciez mialas co swietowac:) Milo mi, ze znalazlas czas by do mnie zajrzec:)